De geschiedenis van de HWF

Opgericht in 1946 en organisator van de Juliana Wandeltocht de Avondvierdaagse en de Vijfdorpenwandeltocht. De oprichting van de Wandel Federatie (HWF) van nu, vond plaats zes decennia geleden in de oprichtingsbijeenkomst in Hotel Tjaarda in Oranjewoud door de P.S.V.H. bestaande uit politiemensen. Reden voor het huidige bestuur om samen met drie oud-voorzitters van de federatie nog eens terug te kijken op de dagen van weleer en oude herinneringen op te halen. Even voorstellen: Jan Dijkema (huidige voorzitter) en drie oud-voorzitters Zwier Dijkmeijer (86), Feitze Leemburg (82) en Herman van der Wal (75). Dijkmeijer is de man van het eerste uur.

De basis van de wandeltocht werd in 1946 gelegd door drie Heerenveense politieagenten. Dijkmeijer kent hun namen nog precies: Meindert Buurmeyer, Jacob Sipkens en Bonne van Dam. Ze noemden de nieuwe vereniging Politie Sport Vereniging Heerenveen en organiseerde in eerste instantie alleen de Koningin Juliana Wandeltocht. Later kwam daar de Avondvierdaagse en nog weer later de vijfdorpenwandeltocht bij. De Koningin Juliana Wandeltocht begon in 1946 onder de naam Prinses Juliana Wandeltocht waarna deze naam in 1948 bij de troonwisseling in Koningin Juliana Wandeltocht werd veranderd tot aan vandaag toe. Deze tocht die vroeger alleen maar een afstand had van 25 km heeft nu 5 afstanden van 5,10,15,25 en de 40 km voor de lange afstandslopers. De tocht gaat door de bosrijke omgeving van Heerenveen en omstreken met zijn vele vergezichten en de prachtige natuur.

De avondvierdaagse

De avondvierdaagse was een evenement dat in de beginjaren succesvol was, echter na verloop van jaren steeds minder deelnemers trok. In 1968 liepen er niet meer dan 50 mensen meer mee. Maar in dat jaar kwam er een kentering. En dat was de verdienste van Dijkmeijer. Hij wist met succes de P.S.V.H en de Heerenveense scholen te mobiliseren tot een organisatie, en een jaar later zat het aantal deelnemers al op 500. En de belangstelling is sindsdien blijven stijgen. In 1972 is er een vergadering belegd door alle in Heerenveen zijnde wandelgroepen met als gevolg dat ze samengingen onder de naam Heerenveense Wandel Federatie, de HWF. Leemburg: Als startpunt hadden we toen de Schouwburg, maar door de verkeersdrukte werden start en finish verplaats naar Tropenfauna. Hierdoor werden de routes ook steeds meer richting Oranjewoud verlegd. Het huidige startpunt is tegenwoordig bij Sportstad Heerenveen omdat daar voldoende parkeergelegenheid is,en om de 3000 deelnemers veilig te kunnen laten starten. Deze veiligheid wordt een steeds groter probleem.

Het huidige startpunt is tegenwoordig bij Sportstad Heerenveen omdat daar voldoende parkeergelegenheid is, en om de 3000 deelnemers veilig te kunnen laten starten. Deze veiligheid wordt een steeds groter probleem. We hebben tegenwoordig 20 gediplomeerde verkeersregelaars nodig die de kinderen en hun begeleiders een veilige oversteek kunnen garanderen. Maar vroeger deden we dat als bestuur nog gewoon op de fiets. Vandaag de dag krijgen de deelnemers elke avond tijdens of na afloop een lekkernij, maar in de beginjaren werden ze alleen een avond getrakteerd op een banaan. En die werd uitgereikt in het toenmalige tunneltje bij Tropen Fauna. Met als gevolg dat die tunnel vol bananenschillen kwam te liggen en wij achteraf berichten kregen van massale glijpartijen. Voorheen hadden we bij de laatste avond, het defilé van de avondvierdaagse alleen een viertal muziekkorpsen meelopen, nu hebben we op de eerste avond en de laatste avond bij start en finish ook een dj die voor de kinderen hedendaagse muziek draait. Ook rijden er de laatste jaren op de slotavond ouderen in rolstoelen uit verschillende zorgcentra mee. Deze mensen worden begeleid door ongeveer 80 vrijwilligers, wat een feest is voor beide groepen.

De Vijfdorpenwandeltocht

de naam zegt het al gaat door 5 dorpen in de mooie gemeente Heerenveen met zijn verscheidenheid aan natuur en cultuur. Ook hier hebben de deelnemers de keuze uit 5 afstanden, de 5,10,15,25 en voor de lange afstandslopers de 40 km. De organisatie probeert ieder jaar voor de vele deelnemers weer een andere, mooie en sfeervolle tocht te organiseren. Aan de hand van het stijgende aantal deelnemers van zowel de Juliana Wandeltocht als de Vijfdorpentocht kunnen wij opmaken dat zij daar ieder jaar weer in slagen.